Ontdek de mogelijkheden van strobist fotografie

Met losse flitsers creëer je de meest creatieve belichtingen.

Ontmoet de maker

Cindy van der Boom

Cindy werkt als administratief medewerker bij een distributeur van brandstoffen en smeermiddelen. In haar vrije tijd gebruikt ze haar creatieve geest volop als amateur fotograaf. Ze is gespecialiseerd in strobist fotografie, maar ook haar natuur- en landschapsfoto’s zijn prachtig. Het liefst combineert Cindy het fotograferen met reizen. Inmiddels heeft ze een hele serie CEWE fotoboeken weten te vullen met foto’s van reizen naar de meest exotische landen.

Fotograferen leer je door te doen, is mijn ervaring. Wel kun je het jezelf gemakkelijker maken door cursussen te volgen. Zelf heb ik inmiddels meerdere cursussen gedaan. Van een basiscursus, waarin alle instellingen worden uitgelegd, tot een cursus met expositiegroep. Daar hou ik wel van, lekker praktisch bezig. Ook het creatieve aspect spreekt me aan. Met name Strobist i Strobist Strobist is een fotografietechniek waarbij je de opzetflitsers los van je camera gebruikt. Al dan niet in combinatie met het bestaande licht, realiseer je een creatief effect in je foto. Lees verder fotografie vind ik erg leuk om te doen. Door te werken met flitsers kun je echt een nieuwe wereld creëren. Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden. Denk aan het maken van portretten, waarbij je met externe flitsers nieuwe belichtingen creëert, en het gebruik van kleurenfilters. Maar kleine objecten fotograferen vind ik het allerleukste. Ik word er rustig van en dat maakt strobist fotografie tot de ideale hobby.

Inspiratiebron

Nikon D3200

ISO
200
Brandpunt
58 mm
Sluitertijd
1/160 sec.
Diafragma
f/11

Mijn interesse voor strobist fotografie werd aangewakkerd toen ik op Pinterest naar foto ideeën zocht. Opeens kwam ik een ‘druppelfoto’ in een waterbak tegen. Het leek me ontzettend gaaf om zélf zoiets te maken. Alleen wist ik op dat moment nog vrij weinig van fotografie af, dus besloot ik om eerst eens aan basiscursus fotografie te gaan volgen. Alle facetten van fotografie kwamen in de cursus voorbij.

Al gauw merkte ik dat mijn compactcamera mijn creativiteit beperkte. Ik had namelijk niet de handmatige instelmogelijkheden die anderen wel hadden. Daarom besloot ik om over te stappen op een spiegelreflexcamera. Zo had ik de volledige controle over mijn uiteindelijke foto. Althans, in theorie dan. In de praktijk ziet je foto er niet altijd zo uit als je van tevoren hoopt. Omdat de basiscursus vrij algemeen is, besloot ik om een workshop druppelfotografie te volgen. Het materiaal om strobist foto’s te maken had ik op dat moment nog niet, maar gelukkig kon ik gebruik maken van het materiaal van de workshopleider.

Fotografie blijft een kwestie van oefenen.

Nikon D3200

ISO
200
Brandpunt
130 mm
Sluitertijd
1/160 sec.
Diafragma
f/16

Bekijk het maar

Nikon D3200

ISO
200
Brandpunt
180 mm
Sluitertijd
1/160 sec.
Diafragma
f/11

Een jaar na de basiscursus besloot ik om een vervolgcursus te doen. Het niveau was een stapje hoger. Na het afronden van deze cursus had ik de keuze om door te stromen naar de ‘expo groep’. Hier leerde je hoe je een goede fotoserie maakt die expositie waardig is. Dit leek me wel wat en bovendien was er bij deze cursus een eindexpositie inbegrepen. Hoe gaaf is dat? Hoewel iedere deelnemer zijn eigen fotografieonderwerp had, moesten we gezamenlijk een expositienaam bedenken. Dat werd Bekijk het maar. Nu moest ik nog wel mijn eigen concept zien te vinden. Ik wist dat ik iets met water wilde gaan doen, maar nog niet precies wat. Toen ik een foto zag van een bloem die onder water stond, wist ik het onderwerp voor mijn fotoserie: rozen onder water. Er was alleen één probleempje… Je kon duidelijk zien dat er meerdere flitsers waren gebruikt, maar ik had geen idee hoe ik met flitsers kon werken om het eindresultaat te bereiken.

De basis van strobist

Tijdens de ‘expo groep’ ben ik ook nog een strobist cursus gaan volgen. Hier leerde ik hoe ik je werkt met losse flitsers. Ik ontdekte dat daar eigenlijk niet zo gek veel apparatuur voor nodig is. Het enige dat je als beginner nodig hebt zijn een camera en een losse flitser. Deze flitser hoeft niet duur te zijn. Het belangrijkste is dat je de sterkte van de flitser kan veranderen. Daarnaast heb je een zender en ontvanger nodig. Hiermee verbind je de flitser met je camera, zodat de flits afgaat op het moment dat je de foto maakt. Dit kan door een draadloze zender en ontvanger te gebruiken, maar natuurlijk ook aan de hand van een synchronisatie kabel. Als je het flitslicht te hard vindt, dan kun je gebruik maken van een flitsparaplu om het licht te verzachten.

Set-up voor de fotoserie

Nu hoor ik je denken: hoe heb je deze foto dan gemaakt? Allereerst heb ik een vierkante vaas en een aantal rozen gekocht. Inspiratie is belangrijk, maar ik wil geen foto’s namaken. Daarom koos ik ervoor om de bloemen rechtopstaand te fotograferen en niet recht van boven zoals vaak op wenskaarten te zien is. Met een zuignap aan de onderkant van de roos zorgde ik ervoor dat de roos rechtop in het water bleef staan. Daarna heb ik Spa Rood toegevoegd. Dit zorgt voor koolzuurbelletjes die op een gegeven moment aan de rozen gaan hechten en de foto een leuk effect geven.

Om de witte achtergrond te creëren heb ik melkwit plexiglas gebruikt. Door een flitser te plaatsen achter het melkwitte plexiglas werd de achtergrond ook écht wit. De tweede flitser hield ik in mijn vrije hand om zo de roos van voren te belichten. Hiermee lukte het om, zonder nabewerking, de foto’s te maken zoals ik ze in mijn hoofd had. Nabewerking is namelijk niet echt mijn ding; ik investeer mijn tijd liever in het optimaliseren van de techniek, dan in de nabewerking.

In de totstandkoming van het concept ging meer tijd zitten dan het fotograferen zelf.

Mijn eerste expositie

Nikon D3200

ISO
200
Brandpunt
180 mm
Sluitertijd
1/160
Diafragma
f/11

Na negen maanden met de fotoserie bezig te zijn geweest was het tijd om de foto’s te laten zien. Mijn zes mooiste foto’s liet ik op groot formaat afdrukken. Ik presenteerde ze op drie stellages van steigerhout. Het contrast tussen het stoere steigerhout en de glanzende, kleurrijke rozenfoto’s was prachtig en de reacties op de expositie waren dan ook fantastisch. Er kwamen dat weekend behoorlijk wat mensen een kijkje nemen. Een van de bezoekers wilde zelfs een foto van mij kopen. Dat was voor mij wel echt de kers op de taart.

Ik had het totaal niet verwacht dat iemand één van mijn foto’s wilde kopen. Plots moest ik over een aantal dingen nadenken. Verkoop ik de foto zoals hij daar staat of alleen het fotobestand? Wat doe ik met copyright? En welke prijs hang ik eraan? Helaas ging de verkoop uiteindelijk niet door, maar nu staat er een steigerhouten stellage in de woonkamer met daarop de mooiste foto’s en dat is misschien wel net zo leuk. Bovendien geven de foto’s een persoonlijk tintje aan ons interieur.

Creatieve foodfotografie

Nikon D3200

ISO
200
Brandpunt
50 mm
Sluitertijd
1/160 sec.
Diafragma
f/16

De expositie beviel me zo goed dat ik een jaar later besloot om mee te doen aan de expositiegroep voor gevorderden. Voor die serie ben ik meer out of the box gaan denken, waarna ik op het idee kwam van creatieve foodfotografie. Foodfotografie is op zichzelf al leuk om te doen, maar ik wilde iets bijzonders maken. Anders dan normaal. Daarom heb ik combinaties gemaakt die je in het echt nooit zou zien. Denk aan de uitgeholde peer samen met het peertje of zonnebloemen die zogenaamd uit een fles zonnebloemolie groeien. Ik vind het leuk om op zoek te gaan naar zulke combinaties.

Als ik eenmaal een interessante combinatie heb gevonden, ga ik aan de slag met fotografie. Maar dan heb je niet ineens zo’n foto, hoor. Dat ontstaat gaandeweg door verschillende opstellingen en belichtingen uit te proberen. Dat vind ik ook het leuke aan dit soort fotografie. Ik kan zo een paar uur bezig zijn. Als ik uiteindelijk een mooie foto maak, dan geeft dat heel veel voldoening.

Door te experimenteren kom je steeds een stapje dichterbij je gewenste beeld.

Samenvatting

Cindy is een hobbyfotograaf met een bijzondere interesse voor strobist fotografie. Vooral kleine objecten fotografeert ze graag. Geïnspireerd door een strobist foto van een roos, volgde zij meerdere cursussen om haar fotografie skills te verbeteren. Haar foto’s waren zelfs in meerdere exposities te zien. Met haar externe flitsers weet Cindy nieuwe creatieve belichtingen te creëren.

Geïnspireerd?

Je foto's groots aan de muur!