Minimalistisch, sober en intrigerend, zo zou je de foto’s van Kas Christiaens het best kunnen omschrijven. Hoewel bijna geen enkele foto is geschoten in winterse omstandigheden, lijkt het soms alsof de Belgische fotograaf zich permanent in een winterse omgeving begeeft. Kas bewijst dat je ook zonder sneeuw prachtige winterfoto’s kunt maken. Aan CEWE vertelt hij over zijn “zotte motivatie” om zijn fotografievaardigheden te ontwikkelen. Ook deelt hij een aantal handige tips voor iedereen die graag winterse foto’s wil maken in een land waar het niet vaak meer sneeuwt.

Manueel fotograferen

Tussen zijn leeftijdsgenoten voelt Kas zich weleens een vreemde eend in de bijt, maar tussen (professionele) fotografen daarentegen als een vis in het water. Ondanks zijn zeventien levensjaren heeft hij al behoorlijk wat ervaring en fotografieprijzen op zijn naam staan. Nadat zijn interesse op 13-jarige leeftijd werd gewekt door een instructieboekje over manuele fotografie, kocht Kas een tweedehands NikonD3400. Met dit toestel schoot hij zijn eerste plaatjes, om daar vervolgens nooit meer mee op te houden. Op de vraag hoe hij zijn fotografietalent heeft ontwikkeld, is het antwoord simpel: “Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.” Kas heeft, zoals hij zelf zegt, “ontzettend veel geklungeld”. De jonge fotograaf maakt het zichzelf dan ook niet gemakkelijk. “Ik fotografeer van begin af aan manueel. Het is magisch om zelf de instellingen te bepalen en te ontdekken wat de uitwerking ervan is op een foto.” En hoewel kennis van de theorie natuurlijk handig is, is goed kijken volgens Kas minstens zo belangrijk. “Als fotograaf moet je je oog trainen. Hoe valt het licht, welke compositie is mooi, welke situatie interessant?” Daarbij is het eindresultaat, de uiteindelijke foto, voor Kas niet eens het allerbelangrijkste. “Ik haal ontzettend veel voldoening uit mijn eigen ‘evolutie’.”

Prijswinnende evolutie

Zijn ontwikkeling geeft Kas dan misschien veel voldoening; de resultaten daarvan blijven niet onopgemerkt. Zo mocht hij zich na een jaar ‘klungelen’ al de beste National Geographic junior-fotograaf noemen. Even later werd hij genomineerd voor de CEWE Photo Challenge en onlangs nog haalde hij de shortlist van de Sony World Photography Award. De prijzen en nominaties zijn een waardering voor zijn werk en openen bovendien deuren naar een wereld waar Kas zich maar wat graag in begeeft. “Sinds de prijzen is mijn netwerk enorm gegroeid. Zo werd ik, naar aanleiding van mijn deelname aan de National Geographic Junior Fotowedstrijd, door de bekende Belgische fotograaf Wim Denijs uitgenodigd om lid te worden van zijn fotoclub. Ik leer ontzettend veel van hem en de leden van de club.” De gretigheid om zichzelf continu te ontwikkelen, blijkt ook uit zijn brede interesse in de verschillende fotografiegenres. “Ik probeer mijn horizon zo breed mogelijk te houden en me (nog) niet vast te pinnen op één soort fotografie. Daarom kies ik elke keer een nieuw fotografiegenre, duik er volledig in en probeer het me dan eigen te maken. Op dit moment ben ik gegrepen door straatfotografie. Super interessant, maar ook lastig. De dynamiek van de stad is veel moeilijker vast te leggen dan een stilstaand landschap of portret; het stadsleven wacht niet omdat jij een foto wilt maken.”

Winterse fotografietips

Ook winterfotografie is voor Kas een boeiend thema. “Ik vind het een prachtig seizoen om te fotograferen, vooral als het heeft gesneeuwd. De witte sneeuw maakt alles heel minimalistisch en werkt als een soort externe flits. Bovendien is de lucht bij een winterse dag anders van kleur, dat maakt het een interessante leeromgeving.” Omdat het in de winter laat licht en vroeg donker is, raadt Kas aan om de momenten die je hebt, te benutten. “Licht is voor fotografen het belangrijkste element om mee te experimenteren, vooral bij manuele fotografie. Vertrek op een winterse dag dus op tijd van huis en neem de tijd. Vergeet daarbij niet om latex handschoenen in te pakken. Bij toeval kwam ik erachter dat die goed isoleren en dat je tegelijkertijd de controle over je toestel behoudt. Ideaal.”

Net als bij alle andere soorten fotografie, moet ook een winterse foto een verhaal vertellen om interessant te zijn, zo vindt Kas. “Je wilt dat mensen naar een foto blijven kijken en zich een voorstelling maken van het verhaal erachter. Is het landschap zelf wat saai, dan zorg ik voor een boeiende voorgrond – dat kan al een stukje afval zijn – en speel ik met lijnen en compositie.” En ligt er wel sneeuw? Pas dan op dat je, in je enthousiasme, niet door de verse sneeuw banjert op de plek die je wilt fotograferen. “Als je voetstappen eenmaal in de sneeuw staan, is dit achteraf lastig te corrigeren; je blijft het eigenlijk altijd zien.”

Magie in de nabewerking

Na het maken van de foto’s kruipt Kas zo snel mogelijk achter zijn pc voor de nabewerking. De ideeën die hij had tijdens het maken van de foto, zitten dan nog vers in zijn geheugen. “Het resultaat is niet altijd wat ik van tevoren had bedacht. Maar als de basis van een foto goed is,” Kas doelt op het licht en de compositie van de foto. “kun je in de nabewerking magie toepassen en spelen met contrast, kleurintensiteit en scherptediepte.” Houd je, net als Kas, van minimalistisch? Kies er dan voor om in de nabewerking van je winterfoto’s ‘high key’ te gaan. “Dat doe je door de witte delen te overbelichten. Lucht en landschap lopen dan bijna naadloos in elkaar over, waardoor je de horizon niet of nauwelijks nog ziet. Het object op de voorgrond krijgt dan alle aandacht.”


Geïnspireerd door Kas en zijn Panasonic S1? En wil je meer van zijn werk zien? De fotogaaf deelt zijn foto’s via zijn Instagram account onder de naam @kaskiphotography.