Denk aan abstracte vormen en een mooie lijnenspel, maar ook aan historische grachtenpanden en kerken vol prachtige details. Twee uitersten die beide vallen onder de architectuurfotografie. Een fotografiespecialisme dat – ondanks dat je onderwerp niet wegloopt – helemaal niet zo eenvoudig is. Met deze tips helpen we je op weg in die wereld van lijnen, structuren en perspectieven.

almere-49-1b
1. Ben je in het bezit van een groothoeklens? Deze is ideaal voor architectuurfotografie! Hoge gebouwen en krappe ruimtes kun je zonder groothoeklens namelijk vaak niet eens volledig op de foto krijgen. Gebruiken dus.

2. Zonder groothoeklens kun je uiteraard ook mooie foto’s maken, maar zorg dan wel voor een zo groot mogelijke beeldhoek/brandpuntsafstand wanneer je hoge gebouwen (of in krappe ruimtes) wilt fotograferen. Probeer de best mogelijke uitsnede te creëren door met de beeldhoek en je zoomlens te spelen. Zo is het bijvoorbeeld slim om inlopende lijnen vanuit de hoeken van je foto te laten komen.

rijksmueseum-08-1

3. Denk aan de compositieregels. Loop eens om het gebouw heen en kijk vanuit welke hoek je het beste die ene foto kunt maken. Wanneer je de foto maakt vanuit een hoek, creëer je bijvoorbeeld meer diepte. En vanuit een laag standpunt wordt een gebouw nóg imposanter.

almere-17-11

4. Ga op zoek naar mooie details om de sfeer en het karakter van een gebouw te vangen. Of leg de patronen vast. Zo kun je ook heel mooie foto’s maken zonder die groothoeklens.

shutterstock_138014684

5. Fotografeer met een zo hoog mogelijk diafragma. Gebouwen zijn vaak groot en hoog, dus om het gehele gebouw scherp op de foto te krijgen, hebben we een grote scherptediepte nodig. Stel je camera eventueel in op de A of Av stand zodat je dit diafragma zelf kunt instellen. Let in dat geval wel op dat de bijkomende sluitertijd niet te hoog wordt of gebruik een statief: onze volgende tip.

almere-76-1

6. Werk met een statief. Zo kun je in alle rust de compositie bepalen én – nog veel belangrijker – een eventueel lange sluitertijd als gevolg van een hoog diafragma is geen enkel probleem. Dankzij het statief maak je gewoon die mooie, scherpe foto.

7. Ruis wil niemand in zijn foto, dus voorkom dit door je ISO-waarde zo laag mogelijk te zetten. Zeker wanneer je ’s nachts fotografeert, is een lage ISO-waarde bijna een vereiste voor een foto zonder ruis.

Beeldbewerking1

8. Wanneer je gebouwen fotografeert, kijk je vaak omhoog en werk je dus veel met een omhoog gerichte camera. Convergerende lijnen zijn het resultaat. Een storend verschijnsel waarbij de lijnen van het gebouw scheef lijken te staan of om te vallen. Dit kun je op een aantal manieren oplossen:

  • Ga verder weg van je onderwerp. Nadeel is wel dat die mooi uitgekozen compositie niet meer werkt of dat de omgeving niet wil meewerken. Denk aan andere gebouwen, mensenmassa’s of drukke wegen.
  • Pas de beeldhoek/brandpuntsafstand aan. Maar ook dit gaat vaak ten koste van de gekozen compositie.
  • Zoek het hoger op als je die mogelijkheid hebt.
  • Werk met een tilt-shiftlens. Deze lens is door de opbouw zo in te stellen dat al tijdens het nemen van de foto de lijnen gecorrigeerd worden.
  • Pas de lijnen achteraf aan met software. Mogelijkheden hiervoor zijn Photoshop of DXO Pro. Zorg in dit geval wel voor voldoende ruimte rond je onderwerp, omdat softwarematige aanpassingen altijd ten koste gaan van de randen van je foto (zie bovenstaande voor- en nafoto’s).

Benieuwd naar het verhaal van de fotograaf van bovenstaande, prachtige beelden? Henk van Maastricht heeft zich gespecialiseerd in architectuurfotografie.